ماست بند

در این بلاگ از محصولات لبنیاتی صحبت خواهیم کرد و سیستم هایی که در تولید آسان این محصولات کمک رسان هستن رو معرفی خواهیم کرد.

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

استفاده از خامه گیر لبنیاتی

یکی از کارهایی که بخصوص در مناطق غربی کشور طرفدار زیادی دارد ، احداث کارگاه لبنیاتی می باشد. این مورد بخصوص در مناطقی که به عشایر نزدیک هستند بیشتر و باتجهیزات کاملتری انجام میگیرد.

افزایش قیمت بسیار مواد لبناتی در سالهای اخیر سبب شده است که افراد بیشتری از جامعه به سراغ مصرف مواد لبنیاتی سنتی روی آوردن و همین مورد سبب بهبود کسب و کار کارگاهی های لبنیاتی شده است.

به منظور تاسیس یک کارگاه لبنیاتی ابتدا نیاز به تهیه شیر دارید . در این مورد می توان با استفاده از واسطه هایی که به صورت روزانه شیر حمل میکنند و یا به صورت مستقیم از تولید کننده شیر را خریداری نمایید.

به منظور خرید مستقیم شیر بدون شک نیازمند خریداری اتومبیل مخصوص همراه با تانکر حمل شیر خواهید بود که هزینه ی بالایی را به همراه خواهد داشت.

پس از تهیه شیر نوبت به نگهداری از شیر تهیه شده میشود که بهترین ابزار برای اینکار استفاده از شیر سردکن می باشد. شیر سردکن ها دمای شیر ار پایین نگه داشته و از ایجاد باکتری های مضر در داخل شیر جلوگیری میکنند. سپس می توان با استفاده از این شیر اقدام به تولید مواد لبنی کرد.

یکی از موادی که طرفدارا خاص بسیاری دارد و نمونه ی صنعتی مشابهی نیز ندارد خامه سنتی می باشد. خامه یا سرشیر در طی فرایندی توسط دستگاه خامه گیر لبنیاتی از شیر جدا میشود.این خامه در اصل چربی شیر می باشد که از آن گرفته شده است.

به منظور تولید این خامه بهتر است ابتدا شیر مقداری گرم شود، وقتی دمای شیر به 40 تا 50 درجه رسید ، آن را داخل مخزن مخصوص خامه گیر میریزند و خامه گیر شروع به جدسازی خامه از شیر می کند. در طی این فرایند از دو خروجی دستگاه یکی خامه خارج شده و دیگری شیر خارج میشود. دقت داشته باشید که میزان خامه ی استخراج شده به میزان چربی شیر بستگی دارد و در شیرهای پرچرب خامه بیشتری نسبت به شیرهای کم چرب خارج میشود.

فرایند جداسازی خامه از شیر براساس فرایند گریز از مرکز صورت میگیرد. در طی این فرایند خامه توسط پیاله های موجود از شیر گرفته میشود . در اصل این خامه به دلیل سنگین بودن از شیر جدا میشود .

این دستگاه ها در دو نمونه اتوماتیک و دستی وجود دارند. نمونه اتوماتیک به صورت اتومات عمل جداسازی خامه از شیر را انجام داده و در نمونه ی دستی نیاز به چرخاندن اهرم دستگاه به منظور انجام عملیات خامه گیری وجود دارد.  

استفاده از دستگاه های خامه گیر پیشرفته نیز ممکن می باشد. این دستگاه ها خود امکان افزایش دمای شیر را داشته و خامه گیر در آنها به صورت تماما دقیق و با درصد مشخصی از خامه انجام میگیرد که در ابتدا و توسط اپراتور قابل تغییر می باشد .

این دستگاه ها دارا بدنه ای بزرگ و صنعتی از جنس استیل ضدزنگ می باشند و سرعت خامه گیری در انها نسبت به دستگاه های دستی و اتوماتیک اشاره شده بالاتر است.

علاوه بر خامه گیرها از ابزارهای دیگری همچون کره گیر و ماست بند و پنیرساز نیز در کارگاه های لبنیاتی استفاده میشود که در مقالات اینده در مورد انها صحبت خواهیم .

۲۵ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

تولید کره در خانه با دستگاه های مخصوص

با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه های خانگی تولید مواد لبنی ، تولید این مواد در منازل بسیار افزایش پیدا کرده است . بسیاری از این مواد در سالهای گذشته در داخل خانه ها بخصوص خانه های روستایی و عشایری با تلاش بسیار زیادی تولید میشدند که در برخی موارد نیز عدم تنظیم دما و .. می توانست سبب خراب شدن ماده ی لبنی تولید شده شود . اما دستگاه های مدرن فعلی امکان تولید مواد لبنی را بدون نیاز به صرف زمان و تخصص خاصی امکان پذیر می کنند که به همین دلیل استفاده از انها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در این مقاله به معرفی خصوصیات کره گیر های خانگی خواهیم پرداخت .

کره گیر خانگی به ابزاری گرفته میشود که توان تولید کره از ماست پر چرب را داشته باشد . اما این دستگاه ها چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توان کره گیر خانگی مناسب را انتخاب کرد :

بدنه کره گیر : بدنه از مهمترین اجزا کره گیر ها می باشد. باتوجه به اینکه کره گیر ها به صورت مستقیم با مواد لبنی در ارتباط هستند، بنابراین بدنه ی دستگاه های مذکور باید به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ها ایمن باشند. این ایمنی در صورتی مهیا میشود که بدنه دستگاه یا از استیل ضدزنگ باشد و یا از الومینیوم . بدنه های پلاستیکی نیز می توانند در این مورد مفید باشند ولی به دلیل خطرات استفاده از پلاستیک در مجاورت مواد لبنی ، استفاده از انها توصیه نمیشود.

سیستم چرخش : کره گیر های خانگی دارای یک چرخاننده در داخل دستگاه می باشند که توسط موتور دستگاه چرخش داده میشود. این چرخاننده به صورت منظم و با سرعتی ثابت می چرخد و در نتیجه سبب جدا شدن چربی از ماست می شود. بدین منظور باید چرخاننده ی دستگاه نیز از جنس ضدزنگ تولید شود. علاوه بر آن موتور باید توانایی چرخاندن این اهرم را به مدت چندین ساعت داشته باشد. بدین منظور اتصالات بین موتور و چرخاننده باید به دقت انتخاب شوند.

نحوه ی علمکرد : در کره گیره ای خانگی، ماست پرچرب در داخل مخزن قرار میگیرد. این ماست به صورت منظمی هم زده شده و بدین ترتیب کره از ماست گرفته میشود. همواره به میزان یک دهم کل موادی که داخل دستگاه قرار داده میشود، آب نیز باید اضافه شود تا فرایند چرخش اسانتر صورت گیرد . پس از طی مدت زمانی مشخص که نسبت به مواد داخل دستگاه متغیر می باشد ، مشاهده خواهید کرد که چربی ها به صورت کره طبیعی در قسمت فوقانی دستگاه جمع شده اند. پس از اینکه کره ها را برداشت کردید، مواد باقی مانده به عنوان دوغ از خروجی مخصوص دستگاه خارج میشود .

رعایت نکات مهم در استفاده کره گیر :

1- پس از هربار کره گیری ، دستگاه به صورت کامل باید شستشو شود . با توجه به اینکه مواد لبنی حساسیت بسیار بالایی در مقابل الودگی دارند، عدم توجه به این مورد میتواند سبب از بین رفتن و الودگی شدید مواد تولیدی شود . پس به صورت کامل و منظم پس از هربار کره گیری دستگاه باید شستشو شود .

2- برق مصرفی این دستگاه برق شهری می باشد. در نمونه های بسیار بزرگ تناژی از برق صنعتی استفاده میشود .

3- قبل از اقدام به روشن کردن دستگاه از سلامت قسمت های مختلف مخصوص اهرم چرخاننده اطمینان حاصل فرمایید.

4- هر چقدر ماست پرچرب تر باشد میزان و کیفیت کره ی تولیدی افزایش می یابد. در مقابل هرچقدر میزان چربی ماست کمتر باشد کیفیت و مقدار کره تولیدی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

۱۲ خرداد ۰۰ ، ۱۷:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

راه اندازی یک کارگاه لبنیاتی

سالها بود که میخواستم یه مغازه ی فروش مواد لبنی راه اندازی کنم. یادم میاد که وقتی کوچیک بودیم بابا یه مغازه ی سوپرمارکت سرکوچه داشت که همیشه هم کلی ماست و شیر سنتی میفروخت. اون زمان ها مثل الان ماست های سنتی به صورت بسته های کوچیک فروخته نمیشد. در اون موقع ها هر فروشنده ای یه فرد مطمئن داشت که ماست رو داخل دبه ها و یا قابلمه های بزرگ تولید میکرد و به اون صاحب مغاز می فروخت. صاحب مغازه هم به خریدارا با استفاده از ملاقه های بزرگ ماست رو میفروخت.

اون ماستها غالبا چربی بالایی داشتن چون در اون زمان ها هنوز روش های چربی گیری مثل الان رواج پیدا نکرده بود و نمیشد به صورت کامل روی چربیگیری کنترل داشت. چربی به صورت کنترل شده ای از ماست جدا نمیشد و درنتیجه ماست ها پرچرب بودن . بعضی از ماست ها همچون ماست گاومیش که که چربی وحشتناکی داشتن و اصلا از ملاقه جدا نمیشدن !

بهرحال من تصمیم گرفتم که یک مغازه ی لبنیاتی درس کنم به کار فروش و تولید مواد لبنی مشغول بشم . در کنار این کار همچنین قصد تولید برخی از مواد لبنی دیگر رو نیز دارم که بتنونم میزان درامد رو مقداری افزایش بدم .

مواد لبنی که قصد تولید اونها رو دارم کره و دوغ هستن . با توجه به اینکه در شهر کوچکی زندگی می کنیم مردم علاقه ی زیادی به مصرف مواد لبنی سنتی دارن از این رو ماست و دوغ و کره سنتی خیلی خوب به فروش میرسه .

برای ماست بیشتر روش های سنتی پیشنهاد میشه چون روش های مکانیزه هزینه ی بالایی داره ولی با استفاده از یک دستگاه مخصوص ماست بندی میشه به راحتی سیستم تولید ماست محلی ساده ای رو هم راه اندازی کرد که خیلی خوب جواب میده و سود و فروش خوبی رو به همراه داره.

برای کره باید از دستگاه هایی به اسم کره گیر سنتی استفاده کنیم ، این دستگاه ها در کارگاه ها به اسم کره گیر کارگاهی هم شناخته میشه. این دستگاه ماست پرچرب رو که تولید کردید به کره تبدیل میکنه. کره ی تولید شده از این روش طعم بسیار خوبی داره .

روش دیگه تولید کره استفاده از دستگاه های مخصوصی هست که کره رو از از شیر بدست میاره. قیمت این دستگاه ها خیلی زیاده و بیشتر برای کارخونه های تولید مواد لبنی مناسبه تا کارگاه هایی مثل ما.

از این رو من از همون کره گیر های ساده یه مدل 200 لیتری رو خریداری کردم. این کره گیر پس از اینکه کره رو استخراج میکنه، مواد باقی مانده رو به صورت دوغ و از طریق خروجی دیگش میتونه به ظرف دیگه ای منتقل کنه. در نتیجه ی این کار میتونید دوغ رو هم مجزا بفروشید .

برای سالن های کارگاهی لبنیاتی حتما یکی دو تا شیر سردکن خریداری کنید. بخصوص اگه مغازه لبنیاتی هم دارید اونجا هم شیرسردکن بخرید و تا شیر رو سالم دست مردم برسونید.

شیر سرد کن مثل یخچال میمونن با این تفاوت که خروجی 10 اینچی برای شیر دارن و خنک کنندگیشون قابل تنظیم هست. میشه به میزانی که لازم دارید شیرداخل مخزن رو خنک کنید.

۰۴ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی