تبدیل ماست به کره ، از سالهای بسیار دور در مناطق روستایی و بخصوص در مناطق عشایری رواج گسترده ای داشته است. بدین منظور از ابزاری به نام مشک استفاده میشده است. این ابزار که با پوست بز تهیه میشد، از 4 طرف به چهارچوبی دستساز متصل میشد. سپس این چهارچوب به صورت یکنواخت توسط کاربر تکان داده میشد.

این تکان ها باید به صورت کامل و بدون وقفه صورت میگرفت تا کم کم کره ی مورد نظر از ماست جدا میشود . به صورت کلی کره زمانی از ماست جدا میشد که تکان مشک به صورت یکنواخت صورت میگرفت. این تکان در نتیجه ی چندین ساعته ، سبب خارج شدن کره میشد و مواد باقی مانده نیز به عنوان دوغ مورد استفاده قرار میگیرفت.

اینکار سختی و زحمت فراوانی داشت و از سویی دیگر امکان ورود آلودگی به داخل آن بسیار زیاد می باشد. در نتیجه تولید کنندگان تجهیزات لبنیاتی اقدام به طراحی و تولید دستگاهی به نام کره گیر کرده اند، که شرایط را برای کره گیری از ماست بسیار فراهم میکند.

این دستگاه عملکردی تماما اتوماتیک دارد، به گونه ای که کاربر با قرار دادن ماست در داخل مخزن دستگاه و فشردن دکمه استارت ، پس از کمتر از 2 ساعت میتواند کره ای طبیعی و با کیفیت را از دستگاه برداشت کند. این دستگاه ها دارای یک موتور و یک گرداننده ی مخصوص می باشند که موتور گرداننده را چرخانده و با چرخاندن پی در پی شرایطی را مهیا میکند که کره به طور کامل از ماست خارج شود .

در خرید کره گیر توجه داشته باشید که میزان کره ی خروجی بستگی مستقیمی با میزان چربی داخل ماست دارد. اگر ماست چربی کمی داشته باشد کره تولیدی نیز کم خواهد بود. بدین ترتیب برای دستیابی به کره ی با حجم بالا نیاز به استفاده از ماست پرچرب خواهید داشت .

کره گیر ها نمونه های دیگری نیز دارند که بیشتر در کارخانه جات و یا سالن های تولید مواد لبنی بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند . در این دستگاه ها نیازی به استفاده از ماست نیست و کره به صورت مستقیم طی فرایندی از شیر استخراج میشود .

در خرید کره گیر به بدنه ی دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید . بدنه دستگاه یا باید از جنس استیل ضدزنگ و نگیر باشد و یا از جنس آلومنیوم . دلیل این امر جلوگیری از زنگ زدگی دستگاه می باشد. با توجه به اینکه دستگاه به صورت مستقیم با مواد لبنی سروکار دارد عدم توجه به این موضوع می تواند سبب کاهش بهداشت مواد تولیدی و امکان ایجاد بیماری های مختلف کند.

از سویی دیگر به جهت جلوگیری از ایجاد باکتری ها و بیماری های ناشی از باقی ماندن اثرات مواد لبنی در داخل دستگاه، مخزن دستگاه پس از هر بار استفاده باید به صورت کامل شسته شود.

از دیگر موارد مهم می توان به مصرف انرژی دستگاه اشاره کرد . سعی کنید دستگاه تهیه کنید که از نظر مصرف انرژی در شرایطی استاندارد قرار داشته باشد. داشتن یک موتور مناسب و استاندارد می تواند مصرف انرژی دستگاه را به میزان قابل توجهی کنترل کند و از مصرف بیرویه ی انرژی جلوگیری کند.