ماست بند

در این بلاگ از محصولات لبنیاتی صحبت خواهیم کرد و سیستم هایی که در تولید آسان این محصولات کمک رسان هستن رو معرفی خواهیم کرد.

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

ابزارهای مناسب برای راه اندازی مغازه لبنیاتی

برای راه اندازی یک مغازه ی عرضه مواد لبنیاتی سنتی نیازمند یک سری ابزارها و تجهیزاتی می باشید که می تواند در بهبود کیفیت محصولات به میزان بسیاری تاثیر گذار باشد. در این نوشتار به بررسی برخی از این تجهیزات خواهیم پرداخت :

- یخچال های نگهداری مواد : مهمترین مورد در بین این تجهیزات خرید یخچال هایی به منظور نگهداری مواد لبنی در داخل انها می باشد. این یخچال ها باید عایق بندی خوبی داشته باشند تا در صورت قطع برق امکان نگهداری چند ساعته ی محصولات در داخل آنها وجود داشته باشد.

داشتن درجه تنظیم دما نیز به منظور تنظیم صحیح دما برای محصولاتی همچون ماست و کره و خامه نیز در این دستگاه ها نیاز می باشد . در بسیاری از موارد توصیه میشود که برای نگهداری از کره ها دستگاه های مخصوص دیگری خریداری شود تا از آب شدن و از دست رفتن خواص کره جلوگیری شود.

- شیر سرد کن : شیر سرد کن دومین دستگاه بسیار مهم در بین دستگاه های موجود در مغازه های لبنیاتی می باشد که امکان نگهداری از مواد لبنی مایع همچون شیر و دوغ و خنک نگهداشتن انها را فراهم میکند . از این دستگاه های می توان به عنوان دوغ سردکن نیز استفاده کرد . این دستگاه ها دارای سیستم مخصوص برای گردش مداوم مواد داخل دستگاه می باشند که از تهنشینی دوغ و یا چسپیدن چربی شیر به دیواره های مخزن دستگاه جلوگیری می کند . استفاده از این دستگاه در مراکز فروش تجهیزات لبنی بسیار ضروری می باشد .

دستگاه های شیر سرد کن دارای بدنه ای از جنس استیل می باشند و از این رو باید روزانه به صورت مرتبی مخزن انها شستشو شود تا الودگی ناشی از شیر در داخل مخزن باقی نماند. عدم توجه به این مورد می تواند سبب ایجاد بیماری در شیر شده و مشکلات فراوانی را برای واحد های عرضه کننده ی مواد لبنی ایجاد کند.

دستگاه های شیر سردکنی دارای سیستم مخصوص برای کنترل دمای داخل دستگاه بوده که امکان کنترل دما از خارج مخزن را فراهم می کنند.

توجه داشته باشید با اینکه از این دستگاه ها به عنوان دوغ سردکن نیز استفاده میشود ولی سیستم این دستگاه ها با دوغ سردکن های رستورانی تفاوت هایی دارند . از این رو بیشتر برای عرضه ی دوغ سنتی از این دوغ سردکن ها استفاده میشود .

بهترین جنس محصولات نگهداری مواد لبنی کدام است ؟

بهترین جنس مورد استفاده در این دستگاه ها استیل می باشد. استیل به دلیل مقاومت بالا در مقابل زنگ زدگی ، طول عمر بالا و همینطور امکان شستشوی آسان گزینه ای مناسب برای استفاده در لبنیاتی ها می باشد .

توجه داشته باشید که دستگاه های نگهداری مواد لبنی باید به صورت منظمی شستشو شوند. بدین منظور استفاده از استیل در این دستگاه ها بسیار ضروری می باشد.

همچنین موتور دستگاه های نگهداری مواد لبنی باید توانایی روشن نگهداشتن دستگاه به صورت مداوم را داشته باشند. به منظور تسهیل عملکرد موتور از سیستم های کنترل دما و ترموستات های مخصوصی استفاده میشود .

بدین معنا که در دستگاه هایی همچون شیر سردکن، ترموستات دمای شیر داخل دستگاه را اندازه میگیرد و وقتی دما در محدوده ی مد نظر کاربر قرار گرفت موتور را خاموش میکند. در نتیجه این عمل در طول عمر موتور و عملکرد بی نقص آن تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

۳۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

تجهیزات تولید مواد لبنی

استفاده از تجهیزات تولید مواد لبنی در خانه در سال های اخیر به میزان گسترده ای افزایش یافته است. گسترش استفاده از این تجهیزات سبب شده است که مواد لبنی طبیعی در اختیار خانوار ها قرار گیرد.

از مهمترین این تولیدات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خامه گیر : پس از خرید شیر پرچرب محلی ، میتوان از دستگاهی به نام خامه گیر خانگی برای جدا کردن چربی از شیر استفاده کرد. این دستگاه دارای سیستمی مخصوص می باشد که امکان جداسازی کامل خامه را از شیر فراهم میکند. در این سیستم که امکان خرید نمونه دستی و یا نمونه ی برقی ان وجود دارد، شیر پس از اینکه مقداری گرم شد در داخل مخزن خامه گیر ریخته میشود و پس از عبور از چندین فیلتر ، جداسازی خامه صورت گرفته و خامه ی گرفته شده از یک طرف و شیر از طرف دیگر از دستگاه خارج میشوند. بهمین دلیل است که به این دستگاه سپراتور نیز می گویند. سپراتور ها ابزارهایی مخصوص می باشند که هم نمونه ی صنعتی دارند و هم نمونه های خانگی و از این رو سطح استفاده از آنها بسیار گسترده می باشد.

کره گیر : علاوه بر خامه گیر دستگاهی دیگر به نام کره گیر وجود دارد. کره گیر های خانگی امکان تولید کره از ماست را مهیا می کنند. این دستگاه ها دارای یک همزم برقی می باشند که به صورت مداومی اقدام به همزنی ماست می کند. توجه داشته باشید که در این دستگها ها باید به ازای هر 9 لیتر ماست 1 لیتر نیز آب اضافه شود تا شرایط مناسبی برای کره گیری مهیا گردد. کره گیر ها دارای سیستم های مختلفی هستند که شامل کره گیر ها بالا موتور و کره گیر های پایین موتور می شود .

تفاوت این دو در سیستم قرار گیری موتور در دستگاه می باشد که در نمونه ی بالا موتور ، موتور دستگاه در بالا قرار گرفته و در نمونه ی پایین موتور ، موتور در پایین قرار گرفته و با استفاده از تسمه فولی سبب همزنی ماست می شود .

استفاده از خامه گیر و کره گیر خانگی برای چه کسانی مناسب است ؟

چند نوع استفاده از این دستگاه ها می توان داشت .یک استفاده برای افرادی می باشد که خود دارای دام بوده و دسترسی روزانه به شیر دارند و در نتیجه امکان تولید مواد لبنی و فروش انها برایشان مهیا می باشد .

گروه دوم افرادی هستند که تولیدی شیرینی و ... به صورت محدود دارند . در این افراد نیز تهیه ی خامه و ... به صورت روزانه از بازار هزینه های بالایی داشته و امکان تولید روزانه ی این محصولات را با استفاده از دستگاه هایی با حجم کوچک و خانگی را خواهند داشت. در نتیجه برای این افراد نیز خرید دستگاه های خامه گیر خانگی و کره گیر خانگی مناسب می باشد.

گروه سوم افرادی هستند که به صورت تفننی اقدام به خرید و استفاده از دستگاه در بازه های زمانی مختلف می کنند.

به طور کلی امکان کسب درامد حتی از نمونه های خانگی این دستگاه ها نیز وجود دارد که بسته به شرایط نگهداری و امکان عرضه ی این محصولات به بازار دارد.

۲۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

ابزارهای تولید مواد لبنی

استفاده از تجهیزات مدرن در اشپزخانه ها امکان تولید مواد باکیفیت را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. از پرکاربردترین این سری از دستگاه ها می توان به دستگاه های تولید مواد لبنی اشاره کرد .

از این سری از دستگاه ها می توان موارد شیر را اشاره کرد :

- کره گیر

کره گیرها ابزارهایی برقی به منظور جدا کردن کره از ماست و یا جدا کردن کره از شیر می باشند. این دستگاه ها بسته به اندازه ی انها دارای سیستم های مختلفی برای جداسازی کره می باشند. در نمونه های کوچک و خانگی و یا کارگاهی کوچک از دستگاه هایی استفاده می شود که امکان تولید کره از ماست را دارا می باشند .

این دستگاه ها با بهره مندی از شیوه ی تولید کره در بین عشایر که به صورت همزنی مداوم ماست بوده ، امکان تولید ماست را فراهم میکنند.

در نمونه های مورد استفاده در کارگاه ها و کارخانه جات بزرگ از سیستم های مخصوصی برای تولید کره از شیر پرچرب استفاده میشود .

- خامه گیر :

خامه گیر ها همانطور که از اسم انها بر می آید ابزاری برای تهیه خامه می باشند. این دستگاه ها خامه را از شیر پرچرب اخذ می کنند. این دستگاه ها به دو نوع تولید میشوند ، خامه گیر برقی ، نمونه هایی می باشند که به صورت برقی کار میکنند و چربی را از شیر جدا میکنند.

همچنین این سیستم را به عنوان سپراتور نیز می شناسند. سپراتور ها نمونه ای دستی نیز دارند که به انها چرخ شیر نیز می گویند. چرخ شیر با استفاده از یک دستگیره چربی را از شیر جدا میکند. این دستگاه عمل جاسازی را با استافده از سیستم مخصوصی که دارد انجام داده و بدین ترتیب جداسازی به صورت کامل و بالای 95 درصدی انجام میگیرد. در برخی از دستگاه ها امکان تنظیم میزان جداسازی نیز وجود دارد که این دستگاه ها بیشتر در کارگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

- ماست بند :

ماست بند از دیگر دستگاه هایی می باشد که به منظور تولید ماست مورد استفاده قرار میگیرند . ماست بندها دارای سیستم مخصوصی می باشند که دمای مورد نیاز سیستم را به صورت یکنواخت در داخل محفظه ی خود پخش می کنند. این دما در دوره های مختلفی به میزان مختلف بوده که با استفاده از دستگاه های ماست بند امکان زمانبندی این مقادیر وجود خواهد داشت.

بهره مندی از این دستگاه ها می تواند در تولید مواد لبنی مناسب و با کیفیت بالا کمک شایانی کند. همچنین به دلیل اتوماتیک بودن دستگاه ها نیاز به نیروی کاری مجزا نیز در عملکردی تولیدی کاهش پیدا می کند که در نتیجه ی ان هزینه های جاری کاسته خواهد شد.

استفاده از این دستگاه ها همچنین در افزایش میزان تولید نیز تاثیر مستقیم می گذارد چرا که عملکرد سریع دستگاهی مثل خامه گیر برقی سبب جداسازی سریع خامه از شیر خواهد شد که در کاهش هزینه ی های ناشی از نیروی کار نیز تاثیر بسیاری دارد .

در مورد کره گیر نیز دستگاه های مختلف سرعت کره گیری بالایی دارند . برای مثال دستگاه 100 لیتری امکان کره گیری از 100 لیتر ماست را در 1 ساعت مهیا می کنند که سرعت عملکرد بسیار بالایی محسوب می شود.

 

۱۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی