یکی از مهمترین موارد در تولید بهینه ی مواد لبنیاتی کاهش استرس در دام می باشد. دام ها باید تا حداکثر امکان موجود در محیط هایی با استرس کم پرورش داده شوند. در بسیاری از مواقع پرورش دهنده هایی که تعداد کمی دام دارند، دام ها را به صورت ناخواسته ای وارد استرس میکنند. برای مثال در برخی از دام ها شیردوشی به صورت دستی میتواند استرس بسیاری را به دام وارد کند. در گاو بهتر است از شیردوش گاو استفاده شود که وسیله ای برقی یا مکانیکی هست و فشار مضاعف به دام وارد نمیکند. گاها مشاهده شده است که فشار مضاعف سبب ایجاد مشکلاتی در پستان گاو شده و این مشکلات حتی در مواقعی سبب ایجاد عفونت و بیماری در دام می شود.

بنابراین استفاده از برخی ابزارهای اشاره شده می تواند با کاهش استرس دام در بهبود عملکرد شیردهی و پرورش آن تاثیر گذار باشد.

اما یک شیردوش گاو مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟

شیردوش ها به دو دسته تقسیم میشوند ، شیردوش های برقی و شیردوش های دستی .

هر دوی این این ابزارها از روش نبضی برای شیردوشی استفاده میکنند. این روش نسبت به مکش بسیار کاربردی می باشد.

از مهمترین خصوصیات ان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

- طی شیردوشی فشار یا مکشی به پستان دام وارد نمیشود . در نتیجه امکان آسیب به آن کاهش می یابد.

- با توجه به اینکه این سیستم ها دارای سنسور مخصوص میزان شیر ورودی هستند ، اگه میزان شیرورودی به داخل لاینر کاهش یابد، دستگاه اتوماتیک شیردوشی را متوقف میکند که در نتیجه ی آن استرس و یا اسیبی به پستان دام وارد نمیشود .

- امکان ضدعفونی پستان دام مهیا شده است و طی آن می توان قبل و پیش از شیردوشی پستان را ب صورت کامل ضدعفونی کرد .

- شیر دوشیده شده به داخل مخزن های مخصوص سربسته ای منتقل میشوند. در نتیجه ی این امر شیر از آلودگی های در امان میماند.

تفاوت نمونه برقی با نمونه دستی :

در نمونه ی برقی ، شیردوشی با استفاده از نیروی برق انجام میگیرد . در این روش امکان شیردوشی همزمان تا 2 دام وجود دارد. این روش به دلیل وارد شدن تکنولوژی های مختلف به آن ، کاهش صدای کارکرد ، هیچ مشکلی از نظر استرس به دام وارد نکرده و عملکرد شیردوشی را بسیار بهبود می بخشد.

با توجه به این که شیردوشی توسط دستگاه انجام میشود و اتوماتیک است،

ی برقی ، شیردوشی با استفاده از نیروی برق انجام میگیرد . در این روش امکان شیردوشی همزمان تا 2 دام وجود دارد. این روش به دلیل وارد شدن تکنولوژی های مختلف به آن ، کاهش صدای کارکرد ، هیچ مشکلی از نظر استرس به دام وارد نکرده و عملکرد شیردوشی را بسیار بهبود می بخشد.

با توجه به این که شیردوشی توسط دستگاه انجام میشود و اتوماتیک است.