انتخاب یک دستگاه مناسب برای خامه گیر مستلزم در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی می باشد. یکی از این فاکتورها که بخصوص در روزگار امروز ما از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می باشد ، قیمت دستگاه می باشد .

قیمت خامه گیر به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد که در ادامه به معرفی این عوامل و میزان تاثیر آنها در قیمت دستگاه خواهیم پرداخت .

فاکتور های موثر بر قیمت دستگاه خامه گیر :

پیش از بررسی فاکتورهای موثر، بیان این نکته ضروری است که حضور چند فاکتور در کنار هم افزایش قیمت بیشتری را رقم خواهد زد .

- برند : برند دستگاه اشاره به سازنده ی دستگاه دارد. اگر سازنده خوشنام باشد ، تولید کننده ی قدیمی باشد و برندش در این صنعت بخوبی شناخته شده باشد، به احتمال 98 درصدی ، دستگاه باکیفیت تری تولید میکند. این موضوع همواره حاکم نیست ولی احتمال آن بسیار بالا می باشد .

- نوع دستگاه : دستگاه های خامه گیری به نمونه های کوچک ، نمونه های خانگی ، نمونه های کارگاهی و نمونه های صنعتی دسته بندی میشود. این نمونه ها هرکدام دارای رنج قیمت مشخصی می باشند که با توجه به ظرفیت دستگاه ، توان تولید خامه و ... آنها متفاوت می باشند. دستگاه های صنعتی قیمتی به مراتب بالا دارند. این دستگاه ها امکان اتصال خروجی خامه و شیر را به خط تولید مواد لبنی فراهم میکند.

دستگاه های کارگاهی نسبت به صنعتی ظرفیت کمتری دارند. البته این دستگاه ها دارای بدنه ای قوی بوده که میتواند در افزایش طول عمر دستگاه نقش قابل توجهی ایفا کند.

دستگاه های خانگی وزن کمتر و مخزن کوچکتری دارند و در نتیجه قیمت این نوع از خامه گیر ها نیز پایینتر میباشد. با توجه به تنوع خریدار زیاد در این سطح، امکان کاهش کیفیت ، استفاده از قطعات و بدنه نامناسب برای دستگاه های خانگی بسیار بالا می باشد.

- ظرفیت دستگاه : ظرفیت دستگاه از دیگر عوامل موثر بر قیمت دستگاه می باشد. در این جا منظور از ظرفیت ، یک ظرفیت مخزن دستگاه و 2 ظرفیت تولید خامه می باشد. ظرفیت مخزن تفاوت چندانی ایفا نمیکند ولی ظرفیت تولید خامه که دستگاه ها را نیز با این نام اسمگذاری میکنند (برای مثال خامه 100 لیتری) نشانگر میزان خامه تولیدی توسط دستگاه در 1 ساعت می باشد. این مورد به سرعت چرخش پیاله های دستگاه و در نتیجه عملکرد صحیح موتور دستگاه بستگی داشته و در دو نمونه ی مشابه با موتور های ضعیف و قوی ، در تفاوت قیمت تاثیرگذار می باشد.

- بدنه دستگاه : بدنه دستگاه شامل بدنه کلی دستگاه ، مخزن و متعلقات داخلی آن می باشد. متعلقات داخلی دستگاه باید از استیل نگیر باشد چون به صورت مستقیمی با لبنیات در ارتباط است. سایر قسمت های دستگاه اگر از جنس استیل باشد دستگاه طول عمر بیشتری داشته و در نتیجه قیمتی بالاتر خواهد داشت. اگر از پلاستیک باشد قیمت کمتر خواهد بود. گاها هم برای افزایش استحکام بخصوص بخشی که موتور در ان قرار دارد از چدن استفاده میشود که ممکن است سبب افزایش قیمت دستگاه شود.

نتیجه گیری :

به طور کلی دستگاه های خامه گیری دارای قیمت های مختلفی می باشند که عوامل معمول در تغییر قیمت انها را در بالا بیان کردیم . سعی کنید خامه گیری بخرید که ارزان نباشد ، گران هم نباشد بلکه قیمتی معقول باتوجه به ویژگی هایش داشته باشد. گاها مشاهده میشود که دستگاهی قیمتی بسیار بالا دارد ولی در عوض قطعات بسیار باکیفیتی نیز دارد ، این دستگاه گران نیست بلکه قیمت معقولی دارد.