در گذشته از وسیله ای به نام مشک کره گیری برای تولید کره استفاده میشد. با توجه به افزایش نیاز افراد به تولید مواد لبنی در خانه، وسیله ای کوچک اما با کارایی همان مشک های کره گیری تولید شد که به انها کره گیر برقی می گویند. کره گیر برقی به وسیله ی نیروی برق یک چرخاننده را در داخل مخزن دستگاه می چرخاند.

چرخش این چرخاننده و تداوم در چرخش ، سبب تحریک چربی داخل ماست میشود. سپس این چربی از ماست جدا شده و به در قسمت فوقانی ماست جمع میشود .

فرایند مذکور بسته به میزان مواد داخل دستگاه ممکن است 1 تا 2 ساعت بطول بینجامد. بهتر است برای کره گیری از ماستی که میزان چربی بالایی دارد استفاده کنید. چربی بالای ماست ارتباط مستقیمی با میزان کره ی تولیدی دارد. در ماست هایی که از شیرپرچرب تر درست میشوند، میزان چربی بالای شیر سبب تولید کره ای لذیذتر نیز خواهد شد.

کره گیرهای برقی با استفاده از موتور عمل چرخش را انجام میدهند. موتور یا در قسمت فوقانی و یا در قسمت تهتانی دستگاه قرار میگیرد. بدین صورت با استفاده از اتصال این موتور به چرخاننده و حرکت یکنواخت چرخاننده ، عمل کره گیری اغاز میشود.

این مورد بیشتر در کره گیرهایی مشاهده میشود که جزوی از دستگاه های خانگی یا کارگاهی محسوب می شوند. کره گیرهای مورد استفاده در کارخانه کره را از خامه استخراج میکنند. این نوع از کره گیر ها که به آنها چرن کره گیری نیز گفته میشود در سایزهای 500 کیلوگرم تا چندتنی در بازار موجود می باشد.

پس از اینکه دستگاه سپراتور ، چربی شیر را به صورت خامه از شیر جدا کرد، شیر از پروسه خارج میشود و خامه ی باقی مانده به دستگاه چرن منتقل میشود. این خامه انقدر زده میشود که به کره تبدیل شود. رنگ کره های تولیدی چرن متمایل به زرد می باشد و کره های تولیدی از ماست متمایل به سفید .

کره گیر برقی مناسب برای منزل :

این نوع از کره گیر باید بدنه ای مقاوم در قرابر زنگ زدگی داشته باشد و از سویی دیگر امکان شستشوی ان بالا باشد . در نتیجه پس از هربار کره گیری دستگاه به صورت کامل ، بخصوص مخزن ، شستشو میشود . این عمل در جلوگیری از ایجاد الودگی در داخل مواد لبنی تولیدی تاثیر بسیاری دارد.

در کره گیرهای برقی همه ی کارها به صورت اتوماتیک انجام میگیرد . پس از اینکه کاربر مخزن را پر از ماست کرد، ده درصد از مخزن را آب می ریزد، سپس دکمه ی استارت دستگاه را فشرده و دستگاه شروع به کار میکند. چرخاننده ی دستگاه شروع به حرکت کرده و ماست و ابی را اصطلاحا هم میزند. اب سبب بهبود این همزنی می شود . این همزنی پس از مدتی سبب بالا امدن کره شده و امکان برداشت ان فراهم میشود .

پس از اتمام کار بهتر است دستگاه را از برق خارج کرده و مخزن به صورت کامل با مواد شوینده ی ظروف شسته شود. همانطور که پیشتر گفتیم دلیل این امر کاهش امکان انتقال الودگی به داخل مواد تولیدی در سری بعد کره گیری است.