ماست بند

در این بلاگ از محصولات لبنیاتی صحبت خواهیم کرد و سیستم هایی که در تولید آسان این محصولات کمک رسان هستن رو معرفی خواهیم کرد.

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

کره گیر برقی مناسب برای منزل

در گذشته از وسیله ای به نام مشک کره گیری برای تولید کره استفاده میشد. با توجه به افزایش نیاز افراد به تولید مواد لبنی در خانه، وسیله ای کوچک اما با کارایی همان مشک های کره گیری تولید شد که به انها کره گیر برقی می گویند. کره گیر برقی به وسیله ی نیروی برق یک چرخاننده را در داخل مخزن دستگاه می چرخاند.

چرخش این چرخاننده و تداوم در چرخش ، سبب تحریک چربی داخل ماست میشود. سپس این چربی از ماست جدا شده و به در قسمت فوقانی ماست جمع میشود .

فرایند مذکور بسته به میزان مواد داخل دستگاه ممکن است 1 تا 2 ساعت بطول بینجامد. بهتر است برای کره گیری از ماستی که میزان چربی بالایی دارد استفاده کنید. چربی بالای ماست ارتباط مستقیمی با میزان کره ی تولیدی دارد. در ماست هایی که از شیرپرچرب تر درست میشوند، میزان چربی بالای شیر سبب تولید کره ای لذیذتر نیز خواهد شد.

کره گیرهای برقی با استفاده از موتور عمل چرخش را انجام میدهند. موتور یا در قسمت فوقانی و یا در قسمت تهتانی دستگاه قرار میگیرد. بدین صورت با استفاده از اتصال این موتور به چرخاننده و حرکت یکنواخت چرخاننده ، عمل کره گیری اغاز میشود.

این مورد بیشتر در کره گیرهایی مشاهده میشود که جزوی از دستگاه های خانگی یا کارگاهی محسوب می شوند. کره گیرهای مورد استفاده در کارخانه کره را از خامه استخراج میکنند. این نوع از کره گیر ها که به آنها چرن کره گیری نیز گفته میشود در سایزهای 500 کیلوگرم تا چندتنی در بازار موجود می باشد.

پس از اینکه دستگاه سپراتور ، چربی شیر را به صورت خامه از شیر جدا کرد، شیر از پروسه خارج میشود و خامه ی باقی مانده به دستگاه چرن منتقل میشود. این خامه انقدر زده میشود که به کره تبدیل شود. رنگ کره های تولیدی چرن متمایل به زرد می باشد و کره های تولیدی از ماست متمایل به سفید .

کره گیر برقی مناسب برای منزل :

این نوع از کره گیر باید بدنه ای مقاوم در قرابر زنگ زدگی داشته باشد و از سویی دیگر امکان شستشوی ان بالا باشد . در نتیجه پس از هربار کره گیری دستگاه به صورت کامل ، بخصوص مخزن ، شستشو میشود . این عمل در جلوگیری از ایجاد الودگی در داخل مواد لبنی تولیدی تاثیر بسیاری دارد.

در کره گیرهای برقی همه ی کارها به صورت اتوماتیک انجام میگیرد . پس از اینکه کاربر مخزن را پر از ماست کرد، ده درصد از مخزن را آب می ریزد، سپس دکمه ی استارت دستگاه را فشرده و دستگاه شروع به کار میکند. چرخاننده ی دستگاه شروع به حرکت کرده و ماست و ابی را اصطلاحا هم میزند. اب سبب بهبود این همزنی می شود . این همزنی پس از مدتی سبب بالا امدن کره شده و امکان برداشت ان فراهم میشود .

پس از اتمام کار بهتر است دستگاه را از برق خارج کرده و مخزن به صورت کامل با مواد شوینده ی ظروف شسته شود. همانطور که پیشتر گفتیم دلیل این امر کاهش امکان انتقال الودگی به داخل مواد تولیدی در سری بعد کره گیری است.

 

۱۵ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

نکات مهم در استفاده از خامه گیر برقی

استفاده از تجهیزات برقی در سرعت بخشیدن به تولید مواد لبنی تاثیر شگفتی دارد. از سویی دیگر به دلیل عملکرد کاملا یکنواخت که در دستگاه های دستی قابل دسترسی نیست ، محصولات لبنی تولید شده نیز یکنواخت بوده و از کیفیت بالایی برخوردار می باشند.

در این مقاله به بررسی دو دستگاه برقی تولید مواد لبنی می پردازیم :

+ خامه گیر برقی

+ کره گیر برقی

-- دستگاه خامه گیر برقی :

این دستگاه به منظور تولید خامه از شیر مورد استفاده قرار میگیرد. در نمونه های دستی که به چرخ شیر نیز معروف هستند، نیروی مورد نیاز برای جداسازی چربی از ماست توسط یک چرخاننده فراهم میشود. این چرخاننده متصل به یک دستگیره می باشد که توسط کاربر به صورت مداومی باید چرخانده شود . چرخانده شدن دستی این چرخاننده میتواند یک مکثی را در تولید خامه ایجاد کرده و در کیفیت نهایی تاثیر نامناسبی بگذارد. از این رو پیشنهاد میشود حتما از خامه گیر برقی استفاده شود.

عملکرد خامه گیرها بدین صورت می باشد که شیر پس از قرار گرفتن در مخزن دستگاه ، با باز شدن شیر توسط اپراتور وارد محفظه ی خامه گیری میشود. در این قسمت چربی شیر که همان خامه می باشد به دلیل سنگینی و براساس قانون گریز از مرکز در هنگام عبور از پیاله های خامه گیری ، به سمت خروجی خامه تغییر جهت میدهد.

یکی از مهمترین نکات در تولید صحیح خامه و خامه گیری حداکثر از شیر، دمای شیر می باشد. خامه گیری صحیح شیر در دمای 40 درجه سانتیگرارد صورت میگیرد. در این دما بیشترین میزان چربی گیری امکان پذیر می شود .

از دیگر موارد مهم استفاده از شیر با چربی بالاست . شیری که چربی پایینی داشته باشد خامه بسیار کمی پس خواهد داد و از این رو ارزش خامه گیری ندارد .

نکات مهم در استفاده از خامه گیر برقی :

- حتما دستگاهی خریداری کنید که دارای بدنه ای از جنس استیل نگیر باشد. این بدنه به دلیل مقاومت کامل در مقابل زنگ زدگی به صورت کامل مقاوم می باشد و از این رو بهترین گزینه برای استفاده در قسمت هایی بوده که به صورت مستقیم با شیر در ارتباط است.

- در دمای شیر دقت کافی داشته باشید چرا که عدم توجه به دمای 40 درجه که ایده آل ترین درجه ی دمایی خامه گیری می باشد موجب کاهش راندمان دستگاه خواهد شد.

- پس از هر بار خامه گیری دستگاه را به صورت کامل تمیز کنید تا هیچ آثاری از خامه گیری مرحله ی پیش روی دستگاه باقی نماند. این مورد در صورتی که رعایت نشود امکان آلودگی مواد لبنی تولیدی را فراهم کرده و بدین صورت باعث خرابی مواد خواهد شد.

نکات مهم در خرید خامه گیر برقی :

یکسری نکات بسیار مهم در خرید خامه گیر برقی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم :

بدنه : بدنه مخزن دستگاه باید از جنس استیل باشد . پلاستیک و یا گالوانیزه برای این قسمت مناسب نیست. بدنه ی بیرونی میتواند از هر جنسی باشد ولی پیشنهاد میشود از جنسی انتخاب شود که در صورت برخورد آب دچار زنگ زدگی نشده و یا تغییر شکل ندهد.

پیاله ها : پیاله های دستگاه حتما باید از جنس استیل نگیر انتخاب شود .

برق مصرفی : دستگاهی خریداری کنید که از برق شهری برای خامه گیری استفاده شود . دستگاه های بسیار قدرتمندی وجود دارند که برای کار نیاز به برق 3 فاز دارند. در خرید این نوع از دستگاه ها دقت کنید.

 

۱۰ شهریور ۰۰ ، ۱۶:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی

راهنمای خرید خامه گیر

راهنمای خرید خامه گیر :

نمونه های مختلفی از دستگاه های خامه گیر وجود دارد که به منظور خامه گیری یا چربی گیری از شیر طراحی و تولید شده اند . این دستگاه ها در نمونه های مختلف برقی و دستی موجود می باشند. با توجه به اینکه کل فرایند چربی گیری در این دستگاه ها با توجه به نیروی گریز از مرکز و استفاده از روش چرخش سانتریفیوژی پیاله های دستگاه اتفاق می افتد ، هم امکان استفاده از موتور مخصوص برای این چرخش وجود دارد و هم اینکه می توان با استفاده از یک چرخاننده این چرخش را بوجود اورد .

- دستگاه خامه گیر دستی :

خامه گیر دستی فقط در مورد سیستم چرخش با نمونه ی برقی متفاوت است. نمونه ی دتسی برای محیط هاییی که فاقد برق می باشند و امکان دسترسی به انرژی برق را به صورت محدود دارند مناسب می باشند.

در خامه گیر دستی ، دستگاه دارای یک چرخاننده می باشد ، چرخاننده به سیستمی وصل است که با چرخش ان پیاله های دستگاه به صورت چرخشی شروع به چرخیدن می کنند. وقتی شیر وارد این پیاله های میشود با توجه به نیروی گریز از مرکز و به دلیل سنگینی چربی ها ، چربی ها از شیر جدا میشوند . سرعت چرخش مناسب و عدم ایست در هنگام چربی گیری در سرعت و کیفیت چربی گیری تاثیر بسیاززی دارد .

بنابراین خامه گیر های دستی نیاز به توان بیشتر و عموما نیاز به چندین نفر برای خامه گیری دارند. با استفاده از این دستگاه ها می توان در یک ساعت چندین لیتر شیر را خامه گیری کرد . به طور کلی از 100 لیتر شیر پرچرب نهایتا 3 تا 4 لیتر خامه میتوان برداشت کرد.

در خامه گیر های دستی کیفیت مناسب چرخ دنده های خامه گیر و دستگیره بسیار مهم می باشد. با توجه به نیاز به چرخاندن متداول نباید از جنسی با کیفیت ضعیف در این قسمت استفاده شود چرا که امکان خراب شدن جنسهای نامناسب بسیار بالا خواهد بود.

- دستگاه خامه گیر برقی :

نمونه های برقی خامه گیر عمل خامه گیری را به صورت تماما اتوماتیک انجام میدهند. خامه گیرهای برقی دارای موتور مخصوص می باشند که هر چقدر این موتور کیفیت بالاتری داشته باشد خامه گیر نیز بهتر و با طول عمر بیشتری عمل خواهد کرد. عمل چرخش سانتریفیوژی در این دستگاه ها با سرعتی ثابت و به صورت توامان انجام میگیرد. با توجه به سرعت ثابت دستگاه و همینطور عملکرد بدون توقف ان ، کیفیت و میزان خامه گیری نسبت به نمونه ی دستی بیشتر و بهتر خواهد بود.

در نمونه ی دستی شاید نیاز باشد دستگاه برای چند بار عمل خامه گیری را انجام دهد ولی در نمونه ی برقی نیازی به اینکار نیست و در همان یکبار میزان خامه ی مد نظر گرفته خواهد شد.

در برخی از دستگاه چه دستی و چه اتوماتیک امکان تنظیم میزان خامه گیری یا همان درصد چربی مشخص میشود . این مورد با جابجایی و تنظیم میزان فاصله ی بین پیاله های خامه گیری مشخص میشود.

با استفاده از این ویژگی میتوان میزان چربی مناسب شیر را برای تولید ماست هایی با چربی متوسط و ... تنظیم کرد .

۰۱ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد محسنی