سالها بود که میخواستم یه مغازه ی فروش مواد لبنی راه اندازی کنم. یادم میاد که وقتی کوچیک بودیم بابا یه مغازه ی سوپرمارکت سرکوچه داشت که همیشه هم کلی ماست و شیر سنتی میفروخت. اون زمان ها مثل الان ماست های سنتی به صورت بسته های کوچیک فروخته نمیشد. در اون موقع ها هر فروشنده ای یه فرد مطمئن داشت که ماست رو داخل دبه ها و یا قابلمه های بزرگ تولید میکرد و به اون صاحب مغاز می فروخت. صاحب مغازه هم به خریدارا با استفاده از ملاقه های بزرگ ماست رو میفروخت.

اون ماستها غالبا چربی بالایی داشتن چون در اون زمان ها هنوز روش های چربی گیری مثل الان رواج پیدا نکرده بود و نمیشد به صورت کامل روی چربیگیری کنترل داشت. چربی به صورت کنترل شده ای از ماست جدا نمیشد و درنتیجه ماست ها پرچرب بودن . بعضی از ماست ها همچون ماست گاومیش که که چربی وحشتناکی داشتن و اصلا از ملاقه جدا نمیشدن !

بهرحال من تصمیم گرفتم که یک مغازه ی لبنیاتی درس کنم به کار فروش و تولید مواد لبنی مشغول بشم . در کنار این کار همچنین قصد تولید برخی از مواد لبنی دیگر رو نیز دارم که بتنونم میزان درامد رو مقداری افزایش بدم .

مواد لبنی که قصد تولید اونها رو دارم کره و دوغ هستن . با توجه به اینکه در شهر کوچکی زندگی می کنیم مردم علاقه ی زیادی به مصرف مواد لبنی سنتی دارن از این رو ماست و دوغ و کره سنتی خیلی خوب به فروش میرسه .

برای ماست بیشتر روش های سنتی پیشنهاد میشه چون روش های مکانیزه هزینه ی بالایی داره ولی با استفاده از یک دستگاه مخصوص ماست بندی میشه به راحتی سیستم تولید ماست محلی ساده ای رو هم راه اندازی کرد که خیلی خوب جواب میده و سود و فروش خوبی رو به همراه داره.

برای کره باید از دستگاه هایی به اسم کره گیر سنتی استفاده کنیم ، این دستگاه ها در کارگاه ها به اسم کره گیر کارگاهی هم شناخته میشه. این دستگاه ماست پرچرب رو که تولید کردید به کره تبدیل میکنه. کره ی تولید شده از این روش طعم بسیار خوبی داره .

روش دیگه تولید کره استفاده از دستگاه های مخصوصی هست که کره رو از از شیر بدست میاره. قیمت این دستگاه ها خیلی زیاده و بیشتر برای کارخونه های تولید مواد لبنی مناسبه تا کارگاه هایی مثل ما.

از این رو من از همون کره گیر های ساده یه مدل 200 لیتری رو خریداری کردم. این کره گیر پس از اینکه کره رو استخراج میکنه، مواد باقی مانده رو به صورت دوغ و از طریق خروجی دیگش میتونه به ظرف دیگه ای منتقل کنه. در نتیجه ی این کار میتونید دوغ رو هم مجزا بفروشید .

برای سالن های کارگاهی لبنیاتی حتما یکی دو تا شیر سردکن خریداری کنید. بخصوص اگه مغازه لبنیاتی هم دارید اونجا هم شیرسردکن بخرید و تا شیر رو سالم دست مردم برسونید.

شیر سرد کن مثل یخچال میمونن با این تفاوت که خروجی 10 اینچی برای شیر دارن و خنک کنندگیشون قابل تنظیم هست. میشه به میزانی که لازم دارید شیرداخل مخزن رو خنک کنید.