راهنمای خرید خامه گیر :

نمونه های مختلفی از دستگاه های خامه گیر وجود دارد که به منظور خامه گیری یا چربی گیری از شیر طراحی و تولید شده اند . این دستگاه ها در نمونه های مختلف برقی و دستی موجود می باشند. با توجه به اینکه کل فرایند چربی گیری در این دستگاه ها با توجه به نیروی گریز از مرکز و استفاده از روش چرخش سانتریفیوژی پیاله های دستگاه اتفاق می افتد ، هم امکان استفاده از موتور مخصوص برای این چرخش وجود دارد و هم اینکه می توان با استفاده از یک چرخاننده این چرخش را بوجود اورد .

- دستگاه خامه گیر دستی :

خامه گیر دستی فقط در مورد سیستم چرخش با نمونه ی برقی متفاوت است. نمونه ی دتسی برای محیط هاییی که فاقد برق می باشند و امکان دسترسی به انرژی برق را به صورت محدود دارند مناسب می باشند.

در خامه گیر دستی ، دستگاه دارای یک چرخاننده می باشد ، چرخاننده به سیستمی وصل است که با چرخش ان پیاله های دستگاه به صورت چرخشی شروع به چرخیدن می کنند. وقتی شیر وارد این پیاله های میشود با توجه به نیروی گریز از مرکز و به دلیل سنگینی چربی ها ، چربی ها از شیر جدا میشوند . سرعت چرخش مناسب و عدم ایست در هنگام چربی گیری در سرعت و کیفیت چربی گیری تاثیر بسیاززی دارد .

بنابراین خامه گیر های دستی نیاز به توان بیشتر و عموما نیاز به چندین نفر برای خامه گیری دارند. با استفاده از این دستگاه ها می توان در یک ساعت چندین لیتر شیر را خامه گیری کرد . به طور کلی از 100 لیتر شیر پرچرب نهایتا 3 تا 4 لیتر خامه میتوان برداشت کرد.

در خامه گیر های دستی کیفیت مناسب چرخ دنده های خامه گیر و دستگیره بسیار مهم می باشد. با توجه به نیاز به چرخاندن متداول نباید از جنسی با کیفیت ضعیف در این قسمت استفاده شود چرا که امکان خراب شدن جنسهای نامناسب بسیار بالا خواهد بود.

- دستگاه خامه گیر برقی :

نمونه های برقی خامه گیر عمل خامه گیری را به صورت تماما اتوماتیک انجام میدهند. خامه گیرهای برقی دارای موتور مخصوص می باشند که هر چقدر این موتور کیفیت بالاتری داشته باشد خامه گیر نیز بهتر و با طول عمر بیشتری عمل خواهد کرد. عمل چرخش سانتریفیوژی در این دستگاه ها با سرعتی ثابت و به صورت توامان انجام میگیرد. با توجه به سرعت ثابت دستگاه و همینطور عملکرد بدون توقف ان ، کیفیت و میزان خامه گیری نسبت به نمونه ی دستی بیشتر و بهتر خواهد بود.

در نمونه ی دستی شاید نیاز باشد دستگاه برای چند بار عمل خامه گیری را انجام دهد ولی در نمونه ی برقی نیازی به اینکار نیست و در همان یکبار میزان خامه ی مد نظر گرفته خواهد شد.

در برخی از دستگاه چه دستی و چه اتوماتیک امکان تنظیم میزان خامه گیری یا همان درصد چربی مشخص میشود . این مورد با جابجایی و تنظیم میزان فاصله ی بین پیاله های خامه گیری مشخص میشود.

با استفاده از این ویژگی میتوان میزان چربی مناسب شیر را برای تولید ماست هایی با چربی متوسط و ... تنظیم کرد .