استفاده از تجهیزات مدرن در اشپزخانه ها امکان تولید مواد باکیفیت را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. از پرکاربردترین این سری از دستگاه ها می توان به دستگاه های تولید مواد لبنی اشاره کرد .

از این سری از دستگاه ها می توان موارد شیر را اشاره کرد :

- کره گیر

کره گیرها ابزارهایی برقی به منظور جدا کردن کره از ماست و یا جدا کردن کره از شیر می باشند. این دستگاه ها بسته به اندازه ی انها دارای سیستم های مختلفی برای جداسازی کره می باشند. در نمونه های کوچک و خانگی و یا کارگاهی کوچک از دستگاه هایی استفاده می شود که امکان تولید کره از ماست را دارا می باشند .

این دستگاه ها با بهره مندی از شیوه ی تولید کره در بین عشایر که به صورت همزنی مداوم ماست بوده ، امکان تولید ماست را فراهم میکنند.

در نمونه های مورد استفاده در کارگاه ها و کارخانه جات بزرگ از سیستم های مخصوصی برای تولید کره از شیر پرچرب استفاده میشود .

- خامه گیر :

خامه گیر ها همانطور که از اسم انها بر می آید ابزاری برای تهیه خامه می باشند. این دستگاه ها خامه را از شیر پرچرب اخذ می کنند. این دستگاه ها به دو نوع تولید میشوند ، خامه گیر برقی ، نمونه هایی می باشند که به صورت برقی کار میکنند و چربی را از شیر جدا میکنند.

همچنین این سیستم را به عنوان سپراتور نیز می شناسند. سپراتور ها نمونه ای دستی نیز دارند که به انها چرخ شیر نیز می گویند. چرخ شیر با استفاده از یک دستگیره چربی را از شیر جدا میکند. این دستگاه عمل جاسازی را با استافده از سیستم مخصوصی که دارد انجام داده و بدین ترتیب جداسازی به صورت کامل و بالای 95 درصدی انجام میگیرد. در برخی از دستگاه ها امکان تنظیم میزان جداسازی نیز وجود دارد که این دستگاه ها بیشتر در کارگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

- ماست بند :

ماست بند از دیگر دستگاه هایی می باشد که به منظور تولید ماست مورد استفاده قرار میگیرند . ماست بندها دارای سیستم مخصوصی می باشند که دمای مورد نیاز سیستم را به صورت یکنواخت در داخل محفظه ی خود پخش می کنند. این دما در دوره های مختلفی به میزان مختلف بوده که با استفاده از دستگاه های ماست بند امکان زمانبندی این مقادیر وجود خواهد داشت.

بهره مندی از این دستگاه ها می تواند در تولید مواد لبنی مناسب و با کیفیت بالا کمک شایانی کند. همچنین به دلیل اتوماتیک بودن دستگاه ها نیاز به نیروی کاری مجزا نیز در عملکردی تولیدی کاهش پیدا می کند که در نتیجه ی ان هزینه های جاری کاسته خواهد شد.

استفاده از این دستگاه ها همچنین در افزایش میزان تولید نیز تاثیر مستقیم می گذارد چرا که عملکرد سریع دستگاهی مثل خامه گیر برقی سبب جداسازی سریع خامه از شیر خواهد شد که در کاهش هزینه ی های ناشی از نیروی کار نیز تاثیر بسیاری دارد .

در مورد کره گیر نیز دستگاه های مختلف سرعت کره گیری بالایی دارند . برای مثال دستگاه 100 لیتری امکان کره گیری از 100 لیتر ماست را در 1 ساعت مهیا می کنند که سرعت عملکرد بسیار بالایی محسوب می شود.