استفاده از تجهیزات تولید مواد لبنی در خانه در سال های اخیر به میزان گسترده ای افزایش یافته است. گسترش استفاده از این تجهیزات سبب شده است که مواد لبنی طبیعی در اختیار خانوار ها قرار گیرد.

از مهمترین این تولیدات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

خامه گیر : پس از خرید شیر پرچرب محلی ، میتوان از دستگاهی به نام خامه گیر خانگی برای جدا کردن چربی از شیر استفاده کرد. این دستگاه دارای سیستمی مخصوص می باشد که امکان جداسازی کامل خامه را از شیر فراهم میکند. در این سیستم که امکان خرید نمونه دستی و یا نمونه ی برقی ان وجود دارد، شیر پس از اینکه مقداری گرم شد در داخل مخزن خامه گیر ریخته میشود و پس از عبور از چندین فیلتر ، جداسازی خامه صورت گرفته و خامه ی گرفته شده از یک طرف و شیر از طرف دیگر از دستگاه خارج میشوند. بهمین دلیل است که به این دستگاه سپراتور نیز می گویند. سپراتور ها ابزارهایی مخصوص می باشند که هم نمونه ی صنعتی دارند و هم نمونه های خانگی و از این رو سطح استفاده از آنها بسیار گسترده می باشد.

کره گیر : علاوه بر خامه گیر دستگاهی دیگر به نام کره گیر وجود دارد. کره گیر های خانگی امکان تولید کره از ماست را مهیا می کنند. این دستگاه ها دارای یک همزم برقی می باشند که به صورت مداومی اقدام به همزنی ماست می کند. توجه داشته باشید که در این دستگها ها باید به ازای هر 9 لیتر ماست 1 لیتر نیز آب اضافه شود تا شرایط مناسبی برای کره گیری مهیا گردد. کره گیر ها دارای سیستم های مختلفی هستند که شامل کره گیر ها بالا موتور و کره گیر های پایین موتور می شود .

تفاوت این دو در سیستم قرار گیری موتور در دستگاه می باشد که در نمونه ی بالا موتور ، موتور دستگاه در بالا قرار گرفته و در نمونه ی پایین موتور ، موتور در پایین قرار گرفته و با استفاده از تسمه فولی سبب همزنی ماست می شود .

استفاده از خامه گیر و کره گیر خانگی برای چه کسانی مناسب است ؟

چند نوع استفاده از این دستگاه ها می توان داشت .یک استفاده برای افرادی می باشد که خود دارای دام بوده و دسترسی روزانه به شیر دارند و در نتیجه امکان تولید مواد لبنی و فروش انها برایشان مهیا می باشد .

گروه دوم افرادی هستند که تولیدی شیرینی و ... به صورت محدود دارند . در این افراد نیز تهیه ی خامه و ... به صورت روزانه از بازار هزینه های بالایی داشته و امکان تولید روزانه ی این محصولات را با استفاده از دستگاه هایی با حجم کوچک و خانگی را خواهند داشت. در نتیجه برای این افراد نیز خرید دستگاه های خامه گیر خانگی و کره گیر خانگی مناسب می باشد.

گروه سوم افرادی هستند که به صورت تفننی اقدام به خرید و استفاده از دستگاه در بازه های زمانی مختلف می کنند.

به طور کلی امکان کسب درامد حتی از نمونه های خانگی این دستگاه ها نیز وجود دارد که بسته به شرایط نگهداری و امکان عرضه ی این محصولات به بازار دارد.