استفاده از تجهیزات لبنیاتی مدرن در تولید مواد لبنی بخصوص در سالن ها و کارگاه های تولید مواد لبنی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در افزایش راندمان مواد تولیدی تاثیر بسزایی بگزارد . در این نوشته به بررسی و معرفی برخی از این دستگاه ها می پردازیم.

- دستگاه شیر سردکن : شیر سردکن یا چیلر شیر همانطور که از اسمش پیداست برای خنک کردن شیر ساخته شده است. اما این خنک کردن چه فایده ای دارد. خنک کردن شیر مانع از رشد میکروب ها و باکتری های مضر در داخل شیر می شود و مدت زمان نگهداری از شیر را بدون نیاز به مواد افزودنی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این امر سبب می شود که امکان نگهداری شیر به صورت سالم در داخل کارگاه مهیا شود و سیکل فعالیت خط تولید مواد لبنی بدون نگرانی از خراب شدن انها مرحله به مرحله طی شود .

- دستگاه پخت شیر : دستگاه های پخت شیر نیز به منظور گرم کردن شیر برای استفاده در قسمت های مختلف همچون اماده سازی پنیر ، خامه و ... کاربرد دارد . این دستگاه ها بخصوص در نمونه های مدرن تر امکان تنظیم دمای داخل مخزن را داشته بدین ترتیب یک سیستم متمرکز و کاملا قابل کنترل را برای پخت شیر مهیا میکنند.

- دستگاه خامه گیر : خامه گیر یکی از اولین دستگاه هایی می باشد که در خط تولید مواد لبنی قرار دارد. این دستگاه که به ان سپراتور نیز گفته میشود امکان جداسازی خامه از شیر را مهیا می کند . این دستگاه با استفاده از سیستم های مختلف شرایطی را ایجاد میکند که سنگینی شیر از خود شیر جدا شده و در نتیجه خامه به صورت کامل از شیر مجزا میشود.

دستگاه های خامه گیر در نمونه های مختلف دستی و برقی تولید میشوند که در کارگاه های لبنیاتی از نمونه های برقی به منظور تولید سریع خامه استفاده میشود .

- کره گیر : کره گیر های مورد استفاده در کارگاه های لبنیاتی در دو نوع هستند ، برخی دستگاه های بسیار پیشرفته و گرانقیتمت که به صورت مستقیم شیر پرچرب را تبدیل به کره میکنند و برخی از دستگاه که امکان تبدیل ماست به کره را دارند . بسته به میزان فروش کارگاه ، میتوان از هر دو مورد استفاده کرد ، در سالن های کوچک بیشتر نمونه هایی استفاده میشود که امکان تبدیل کره از ماست را داشته باشد .

در این فرایند ماست به همراه مقداری اب در داخل دستگاه قرار گرفته و دستگاه با همزنی مداوم کره را از ماست جدا میکند و ماده ی باقی مانده به عنوان دوغ از خروجی مخصوص دستگاه خارج می شود.

- ماست بند : از دیگر تجهیزات لبنیاتی پرکاربر در کارگاه های لبنیاتی می توان به دستگاه های ماست بند اشاره کرد. این دستگاه ها که شباهت به یخچال نیز دارند دارای سیستم کنترل دمای مخصوص می باشند. بدین طریق امکان نگهداشتن دما در مقداری قابل تنظیم فراهم شده و از این طریق میتوان شیری که همراه با مایع ماست در داخل دستگاه قرار گرفته را در مدتی مشخص به ماست تبدیل کرد. به دلیل تولید بالای ماست در کارگاههای لبنیاتی استفاده از این نوع دستگاه ها بسیار لازم می باشد.