خامه ای که به صورت روزانه مصرف می کنید به دو دسته تقسیم می شوند. اول خامه هایی هستند که به صورت بسته بندی بوده و در بازار موجود می باشند که به صورت کاملا صنعتی تولید میشوند و تولید انها با دستگاه های سپراتور غول پیکر و مخصوصی می باشد. در مقابل سرشیر یا خامه هایی نیز به صورت سنتی در بازار موجود می باشند که طرفداران بسیار زیادی دارند. اما این خامه ها چگونه تولید میشوند ؟ در این پست فرایند تولید بهداشتی این نوع از خامه ها را معرفی خواهیم کرد .

اول مرحله به توزیع مناسب غذا به دام ها برمیگردد . در این مرحله باید کاربر غذای مناسب و حاوی ویتامین های مختلف که به صورت غذاهای مخصوص و فراوری شده می باشد را در اختیار دام قرار دهد تا دام شرایط مناسب برای رشد را ایجاد کند. عدم توجه به این مورد می تواند در کم کردن میزان شیردهی دام تاثیر بسزایی داشته باشد.

در مرحله ی بعد شیردوشی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شیردوشی به روش های سنتی و همینطور مدرن میتواند صورت بگیرد. روش های مدرن شامل استفاده از دستگاه های شیردوش اتوماتیک یا دستی می باشد که ویژگی های بسیاری نسبت به شیردوشی سنتی دارند. از مهمترین این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- الودگی وارد شیر نمیشود. در این روش لاینرهای مخصوص شیردوشی به صورت مستقیم به پستان دام متصل شده و در نتیجه عمل شیردوشی بدون هیچ واسطه ای انجام میشود. لاینر ها در ادامه به خرچنگی وصل شده و خرچنگی نیز در شرایط کاملا ایزوله به مخزن دستگاه وصل میشود . در این بین امکان ورودی الودگی به داخل شیر نزدیک به صفر می باشد.

از سویی دیگر این دستگاه ها سرعت شیردوشی را بالا برده و امکان شیردوشی سریع برای دام مهیا می شود. در این بین شیردوشی سریع سبب افزایش امکان شیردوشی از دام های بیشتر میشود که در نتیجه ی کاهش شیردوشی شرایط مناسبتری برای دام نیز ایجاد شده و دام از استرس خارج میشود.

پس از شیردوشی شیر در داخل بیدون های الومینیومی یا استیل به داخل کارگاههای تهیه مواد لبنی منتقل میشوند. در این بین شیرها به منظور سالم ماندن باید در داخل دستگاهی به نام شیرسردکن قرار گیرند. شیر سرد کن دمای شیر را پایین اورده و از فاسد شدن ان جلوگیری میکند.

سپس شیر به داخل دستگاهی به نام دستگاه پخت شیر منتقل میشود. در این دستگاه با دماهای مختلف شیر پخت شده و دما افزایش پیدا میکند. توجه داشته باشید که در این حالت امکان استفاده از دستگاه های پاستریزاتور و ... نیز وجود دارد.

سپس شیر با دمایی حدودا 40 درجه ای در داخل دستگاه خامه گیر قرار میگیرد. خامه گیر با استفاده از نیروی گریز از مرکز ، خامه را که همان چربی شیر است و سنگینتر از خود شیر است، از شیر جدا میکند. در نتیجه شیر جدا شده از یک طرف خامه گیر خارج و خامه ی غلیظ از سمت دیگر خارج میشود. در این جا باید دقت داشته باشید که اگر شیر دمای کمی داشته باشد به امکان زیاد امکان خامه گیری صحیح وجود نداشته و مقدار زیادی از خامه گرفته نخواهد شد.