با شیوع پیدا کردن اپیدمی covid 19  توجه به اصول بهداشتی در تمامی قسمت های زندگی ما افزایش پیدا کرد . در مدتی کوتاه بسیاری از مردم مصرف مواد لبنیاتی سنتی را کنار گذاشتتند که شاید به دلیل ترس از عدم وجود بهداشت در خطوط تولیدی این موارد لبنی بود . این مورد سبب وارد کردن زیان بسیاری به دامداران شد و آنها نیز در جهت بهبود شرایط تمهیداتی را انجام دادند.

در واحد های کوچک روستایی و بخصوص در مواردی که شیردوشی از چند گاو شیرده در خانه ای روستایی انجام میگرفت، شرایط مقداری پیچیده تر بود . برای مثال شیر دوشی در این چنین مکان هایی به صورت دستی و سنتی انجام میگیرفت که با شیوع این اپیدمی توجه ها به این مورد بسیار افزایش یافت.

یکی از راه هایی که می توان برای بهبود شرایط چنین مکان هایی استفاده کرد ، بهره بردن از دستگاه های شیردوشی همچون شیر دوش بز می باشد که امکان شیردوشی از چندین بز را به صورت همزان و با سرعتی بالا مهیا می سارد.

شیر دوش ها ابزارهایی برقی و یا دستی می باشند که امکان شیردوشی از دام ها را با سرعتی بالاتر و بدون نیاز به حضور فیزیکی کاربر انجام میدهند .این دستگاه ها درای دو نمونه ی برقی و دستی می باشند :

شیر دوش بز برقی :

این دستگاه دارای قطعاتی مخصوص به منظور شیر دوشی می باشد. شیر دوش های برقی دارای قطعه های مختلفی می باشند. یکی از این قطعات خرچنگی نام دارد که چندین لاینر برروی ان قرار گرفته اند. این قطعات به پستان دام متصل شده و عمل شیر دوشی را با استفاده از تکنولوژی شیر دوشی نبضی انجام میدهند.

شیردوشی نبضی چندین حسن دارد :

1- به پستان دام آسیبی نمیزند.

2- با توجه به عملکرد نرم و بدون صدا، شوک به حیوان وارد نکرده و سبب افزایش استرس آن نمیشود.

3- دستگاه به صورت اتوماتیک هنگام کم شدن شیر دهی ، شیردوشی را متوقف می کند .

شیر دوش دستی بز :

علاوه بر شیردوش های برقی برخی از نمونه های شیردوش نیز وجود دارند که به انها شیردوشهای دستی می گویند . در این شیر دوش ها شیردوشی با استفاده از اهرم موجود بر روی دستگاه و استفاده از نیروی وارد به این اهرم صورت میگیرد. در این روش نیز شیردوشی به روش نبضی بوده و آسیبی به دام وارد نمیشود.

بهداشت شیردوشی :

نکته ی حائزاهمیت رعایت بهداشت شیردوشی می باشد. با استفاده از این دستگاه ها دام به صورت ایزوله شیردوشی می شود و از این رو امکان وارد شدن آلودگی به داخل شیر امکان پذیر نمی باشد .

از سویی دیگر بهتر از اپراتور از نشستن دام بلافاصله پس از شیردوشی خوددار کند تا امکان الودگی پست ها که پس از شیردوشی بسیار حساس می شوند وجود نداشته باشند .

حمل شیر ها :

علاوه بر شیردوشی حمل شیرها به مقصد نیز با استفاده از ابزارهای بهداشتی و نوینی صورت میگیرد. این ابزارها به دو دسته ی ابزارهای حمل شیر کوچک و بزرگ تبدیل می شوند.

دستگاه های بزرگ بوده و به صورت تانکر بوده و به انها تانکر های حمل شیر گفته میشود و دستگاه های کوچک به صورت دبه های حمل بزرگ بوده که به انها بیدون یا ظرف حمل شیر گفته میشود.

نتیجه گیری :

افزایش بهداشت در تولید مواد خوراکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. استفاده از مواد بهداشتی در محیط کاری شما نشان از اهمیت شما به نظافت شخصی و جامعه می باشد .